Naar Planrs

Je bent nu hier: Planning 2.0

Planning 2.0

 

Planning in de 21ste eeuwLogo SPIN

We kunnen er niet omheen, onze wereld veranderd in een rap tempo. Vooral door het internet en de nieuwe media in aan het begin van de 21ste eeuw een kentering te zien in de wijze waarop wij onze informatie vergaren. Ook de manier waarop wij met elkaar communiceren veranderd in een snel tempo en opslaan van informatie doen we ‘in the Cloud’.

Veel organisaties, maar ook opleidingen, lopen vaak achter bij de ontwikkelingen in de ‘normale’ wereld. Veel mensen gebruiken nu al hun smartphones om te internetten, te navigeren en thuis hun muziek af te spelen. Heel veel zaken vinden wij privé al de gewoonste zaak van de wereld, maar in ons beroep leven we nog in de vorige eeuw!


Overal Planning

Ook ons vakgebied Planning ontkomt er niet aan. Geïntegreerde projectmanagement systemen zijn al bijna een decennium op de markt maar komen nu, bij vervanging van oudere systemen, als ‘standaard’ naar voren. Real-time weten hoe het ervoor staat is geen toekomstbeeld maar een eis van dit moment. Transparantie van informatie, zoals we gewend zijn via het internet, verwachtten we nu ook op de werkvloer en in de gehele organisatie. Ook zien we een trend naar het kunnen ‘zelfsturen’ of ‘zelfplannen’, via het internet al heel gewoon zoals je eigen vakantie boeken, je pakketlevering aangeven via de online winkel etc. Plannen gaat veranderen!

De planner van de toekomst is niet langer een ‘stand-alone’ functie met zijn eigen gereedschap. Ook planning als proces zal worden verweven in de gehele organisatie op alle niveau’s. Planning als eindproduct komt niet meer alleen tot stand door de Planner maar iedereen draagt bij en iedereen stuurt bij. De Planner van de toekomst word dus meer en meer een beheerder van de afspraken en analist van de gegevens. Hij/zij beoordeelt deze data en zet het om in informatie voor diverse rollen binnen het project en de organisatie. Hiervoor maakt de Planner gebruik van moderne software systemen die niet langer meer alleen te benaderen zijn vanaf één locatie of door één persoon. Plannen kan altijd en overall en met alle informatie binnen handbereik.


Het komt sneller dan je denkt!

Het is nog niet zover zeg je? Je hebt helemaal gelijk maar geef toe het komt steeds dichterbij. Hoelang zal het nog duren voordat bovenstaande gemeengoed is 10 of 20 jaar? Dichtbij genoeg om nieuwe Planners al een goede basis te geven en mee te laten denken over de ontwikkelingen naar de toekomst. Maar geef toe als je nu dertiger bent dan ga je er ook gemak (of last?) van krijgen. Ook de huidige generatie Planners zal de invloeden de komende jaren langzaam aan gaan voelen. Juist deze groep zal de nieuwe generatie moeten opleiden en begeleiden, dus ook wij moeten naar de toekomst kijken.

Het vak planning is dus volop in beweging en de golfbewegingen worden de komende jaren alleen maar groter. Een ontwikkeling die ik zelf liever versnel dan afrem want wat is er leuker dan het met mensen praten over de oplossingen dan over de problemen. Want als je alle informatie binnen handbereik hebt is de oplossing nabij!


“Time is on our side”


Ed van der Tak
Voorzitter SPIN

PS: meld je nu aan op ons platform Planrsen doe mee!

#

GERELATEERDE PAGINA'S

Kijk ook eens naar:

#

LAATSTE NIEUWS



Privacyverklaring online

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). Ook SPI ... lees verder

WFM Congres 2017

SPIN aanwezig op het PlanMen WFM congres 2017

... lees verder

Planrs.nl vernieuwd

Met een compleet nieuwe make-over is het kennisplatform Planrs.nl klaar voor de komende jaren.

... lees verder





#

SPONSOREN



# # #

Vijverberg Advies Groep

De Vijverberg consultants zijn specialisten op het gebied van... lees verder

Advando Academy

Advando Project Control is in 2011 opgericht door Edwin van... lees verder

KYP

KYP is gericht op de communicatie tussen alle bij een project... lees verder

SPIN

Email:

Ook adverteren? Klik hier!